Montessori prístup
Často sa stretávame s rôznymi interpretáciami toho, čo je vlastne to "montessori". Ľudia majú rôzne predstavy, míňajú sa v pojmoch a následne aj v dojmoch 😊 Aj preto považujeme za dôležité uviesť, ako Montessori prístup vnímame my a akým spôsobom ho uplatňujeme pri fungovaní Komunitného centra TEHLIČKA.
O Márii Montessori
Maria Montessori bola rozhľadená a vzdelaná žena. Vyštudovala medicínu, pedagogiku, filozofiu, psychológiu a antropológiu. Výstupy jej pedagogického výskumu boli ovplyvnené nielen hlbokým vzdelaním, ale najmä praktickými skúsenosťami z pozorovania detí, skúmania ich prirodzených potrieb a reakcií na podnety. Zhrnúť do pár riadkov celoživotné dielo a revolučné zmeny v názoroch na výchovu a vzdelávanie, ktoré priniesla Maria Montessori, je len sotva možné. Radi by sme na tomto mieste priblížili jej myšlienky aspoň prostredníctvom pár citátov, s ktorých obsahom najviac súznieme:
"Vzdelávanie je prirodzený proces, ktorý dieťa vykonáva a nezískava sa počúvaním slov, ale skúsenosťami v prostredí."
"Aby sme dieťaťu pomohli, musíme mu poskytnúť prostredie, ktoré mu umožní slobodne sa rozvíjať."
"U dieťaťa sa sústreďte sa na rozvoj toho dobrého. Vďaka tomu v ňom pre to zlé nezostane žiadne miesto."
"Vždy buďte pripravení pomôcť dieťaťu, ktoré vyžaduje pomoc a ak našlo všetko, čo potrebovalo, zostaňte v ústraní."
"Rešpektujte dieťa aj keď urobí chybu. Čoskoro bude schopné napraviť ju."
"Jednou skúškou správnosti výchovného postupu je šťastie dieťaťa."
"Keď deti prídu do kontaktu s prírodou, odhalia svoju silu."
"Zem je tam, kde sú naše korene. Deti sa musia naučiť cítiť a žiť v harmónii so Zemou."
O princípoch Montessori vzdelávania alebo je tento prístup vhodný pre moje dieťa?
Montessori metódy nie sú žiadny "módny výstrelok". V praxi sú
uplatňované v montessori škôlkach a školách po celom svete už približne
120 rokov. Nepredstavujú len prácu s peknými, drevenými (a drahými 😊) pomôckami. Ide
o celú filozofiu s množstvom malých dielikov skladačky, ktorej úroveň
pochopenia a schopnosť uplatňovania v denno-dennej interakcii s deťmi,
vplýva na atmosféru, vzťahy aj výsledok vzdelávacieho procesu. Aj to je dôvodom, pre ktorý je pre nás v centre prioritou, aby deti sprevádzali osoby vnímavé, s otvorenou mysľou a srdcom a chuťou spoznávať do hĺbky deti a tiež seba.
Pomôž mi, aby som to dokázal sám
Základným princípom je pomôcť deťom, aby dokázali činnosť zvládnuť samé. Tomu je plne prispôsobené prostredie vnútornej aj vonkajšej časti centra. Deti vedieme k samostatnosti a sebaobsluhe pri stolovaní, upratovaní či prezliekaní. Pripravené prostredie v podobe ponuky vhodných pomôcok na rozvoj konkrétnych oblastí umožňuje dieťaťu osvojovať si nové poznatky, získavať skúsenosti. Úlohou sprievodcu je rozpoznať senzitívne obdobia dieťaťa, obdobia, kedy je zvlášť citlivé na získavanie určitých zručností a v týchto ho maximálne podporiť. Podstatou nie je urobiť z detí malých dospelých, ale umožniť im zažiť pocit zadosťučinenia, užitočnosti, úspechu.
Sloboda, hranice a zodpovednosť
Niektorí
rodičia majú obavy, že si deti v montessori zariadeniach môžu robiť čo
chcú, alebo naopak, musia robiť niečo len predpísaným spôsobom. Skutočnosť
je taká, že deťom sú predstavené základné pravidlá, ktorými ich vedieme
k rešpektu a zodpovednosti voči sebe aj ostatným (napr. pravidlá
súvisiace s bezpečnosťou, ohľaduplnosťou). V tomto rozmedzí majú
potom deti slobodu voľby, pohybu a vlastnej vôle (napr. môžu
ovplyvňovať, čo, s kým a ako dlho budú robiť, môžu sa slobodne hýbať
po triede a vyjadrovať).
Vedenie detí podľa montessori býva kritikmi občas spájané s prílišným podporovaním individualizmu, egocentrizmu. Montessori prístup však naopak dbá o vzťahovú rovinu a osvojenie zručností, ktoré dieťa potrebuje pre život v spoločnosti. Rozvíja zmysel pre súcit, empatiu, spoluprácu v skupine (napr. aj vďaka vekovo zmiešanému kolektívu). Učí dieťa starať sa o ostatných aj o svoje okolie (napr. pomôcť kamarátovi, byť zodpovedný za svoje veci). V Komunitnom centre TEHLIČKA prepájame tému zodpovednosti aj so starostlivosťou o záhradný priestor, rastliny a zvieratá.
Ruka je nástrojom ducha
Preskúmavanie okolia a predmetov pomocou rúk a zmyslov je pre deti prirodzené. Asi všetci poznáme detské ochutnávky najrôznejších, viac či menej jedlých, predmetov a ohmatávanie v štýle "všetko ti ruky podáva". Práve pri použití rúk a zmyslov sa u dieťaťa zapájajú také centrá mozgu, ktoré premieňajú pasívne učenie na aktívne. Cez ruky dieťaťa prechádza množstvo informácií, ktoré sú základom pre pochopenie, rozvoj myslenia aj reči. Montessori pomôcky sú navrhnuté tak, aby boli pre deti zmyslovo atraktívne, hmatateľné, reálne, čo vedie k názornému učeniu a pochopeniu.
Individuálny rozvoj
Ako sa vraví, sto ľudí, sto chutí. Každý z nás má jedinečnú energiu, osobnosť a tiež spôsoby, akými sa učí nové veci. Niekto je viac vizuálny typ, iný sluchový či hmatový. Montessori aktivity oslovujú deti, ktoré sa učia rôznymi spôsobmi (napr. jeden sa učí pozorovaním činnosti, iný jej vykonávaním). Považujeme za veľmi dôležité vedieť sa napojiť na dieťa, zistiť, čo potrebuje a čím si prechádza. Montessori filozofia je postavená na rešpektovaní vlastného tempa dieťaťa, čo je opakom klasicky zaužívaného očakávania, že všetky deti sa budú rozvíjať vo všetkých oblastiach rovnako. Našim cieľom je rozvíjať u detí prirodzenú túžbu učiť sa a podporovať ich v objavovaní sveta po svojom.
Prijatie
Každé dieťa prijímame také, aké je,
bez posudzovania a hodnotenia. Dávame voľný priechod prejavom
všetkých emócií a snažíme sa deti viesť k prepájaniu toho, ako sa
cítia, s pojmami, pocitmi, potrebami. Deti nie sú za chyby trestané,
pretože chyba je prirodzená a užitočná súčasť učenia sa. S prehnanými
pochvalami sme opatrní, aby sme nenarušili vnútornú motiváciu dieťaťa. Prílišné chválenie, zveličovanie, neskôr známkovanie, robí deti
závislé na vonkajšej motivácii. Je pre nás kľúčové viesť deti k tomu, aby
robili veci, pretože sami cítia vnútornú potrebu a nie sú motivované
nátlakom alebo kontrolou zo strany autority. V montessori sa miesto pochvál používa spätná väzba.
Ticho a pohyb
"Moje dieťa je také neposedné, hlučné šidielko, pre neho to montessori nie je". Takúto obavu často vyslovujú rodičia, ktorí nemajú konkrétnu skúsenosť s montessori prostredím. Ticho a poriadok v montessori triedach sú minimálne podozrivé 😊. Jedným z dôvodov, prečo k tomuto javu prirodzene dochádza, je koncept pomenovaný M. Montessori ako tzv. polarizovaná pozornosť. Ide o maximálnu sústredenosť dieťaťa na konkrétnu činnosť, ktorá ho zaujme, čím sa dieťa dostáva do stavu tzv. flow, je pokojnejšie, sústredenejšie. Práve v týchto momentoch sa v dieťati odohráva najintenzívnejší proces učenia sa. K pokoju v montessori triedach prispieva tiež samotné pripravené prostredie, práca s potrebami a senzitívnymi obdobiami dieťaťa, ako aj slobodný výber aktivít a voľnosť pohybu po triede.